Monday, October 6, 2008

Misi Kebajikan Di Penang & Perak

Ini adalah kediaman Pn Norizan Hussain OKU(pekak), berumur 41 tahun. Suami beliau En Rosli Maarof berkerja di kampung dengan pendapatan RM400 sebulan. Alamat : Kg Baru, Sg Dendang Kubu Gajah 34130 Selama Perak. Sila lihat di gambar bagaimana katil tidur nya berhadapan dengan dapur dan keluasan rumah hanya 15 x 6 kaki. Fikir-fikirkan dan banding dengan rumah kita yang 1000 kali Allah beri nikmat kepada kita berbanding mereka. Keadaan disana amat sedih sekali, ada ketika rombongan dari muslimat Subang Suria membuat lawatan disana (bulan Jun) ada yang terduduk diatas tangga tidak dapat menahan kesedihan menangis melihat keadaan yang amat daif disana. Saya amat berharap agar kita dapat teruskan jihad membantu golongan fakir miskin walau dimana jua mereka berada. Hubungi ditalian 019-2224474 
Kelihatan dalam gambar diatas En. Mohd Zakaria abang kepada ibu tunggal bernama Ruzainah Abd Hamid yang kematian suami 6 tahun lalu. Beliau mempunyai 5 orang anak antara 15 - 2 tahun tinggal dirumah yang tersiar ini. Alamat : 3270 Batu 1 1/2 Jalan Ijok Kg Sg Dendang 34130 Selama Perak. Keadaan rumah yang sangat daif di luar dan dalam tanpa air dan letrik. Buat masa ini beliau banyak menumpang dirumah abang nya. Abang beliau juga hanya berkerja di kampung pendapatan tidak mencukupi untuk menampung ibu tunggal dan anak-anak yatim tersebut. Kepada sesiapa yang masih ingin membantu saya berharap kita membina rumah ini kembali agar mereka dapat tinggal disitu dengan selesa. Sila hubungi 019-2224474
Gambar diatas adalah wakil dari seorang ibu tunggal yang tidak dapat hadir, beliau Pn. Siti Rafidzah menerima bantuan bagi pihak ibu tunggal dan anak-anak yatim berumur antara 15 tahun - 2 bulan. Ibu tunggal tersebut bernama Saadiah Kassim berumur 36 tahun mempunyai 6 orang anak, baru kematian suami 2 hari sebelum umat Islam mula berpuasa (1429) kerana kemalangan jalanraya. Alamat : 1499 Kg Manggis Simpang 4, Seberang Prai Selatan Pulau Pinang.
Rumah anak-anak yatim yang tinggal bersama ibu dan nenek mereka di Jln Tg Tokong PEN. Kelihatan didalam gambar saya sedang mengagihkan duit raya kepada mereka. Arwah bapa mereka telah kembali ke rahmatullah pada 26/10/2006, ibu mereka Pn. Marzlina hanya berkerja sebagai housekeeping di sebuah hotel di Penang dengan pendapatan kurang RM1,000 sebulan. Abang sulong dan yang kedua buat masa ini telah diambil oleh Ust Hafiz yang mengurus Pondok Al Fateh Tahfiz & Vokasional di Arau Perlis, buat masa ini mereka berdua masih belajar di Pondok ini .
Gambar 1 - Ibu Tunggal ini bernama Hanisah Mohd Noh berumur 31 tahun mempunyai 3 orang anak antara 8-12 tahun. Mereka tinggal di E1-19 Flat Pauh Damai, Taman Pauh, Permatang Pauh. Arwah suami meninggal didalam kebakaran ketika mereka 4 beranak keluar ke kedai, semasa itu arwah suami beliau demam. Beliau cuma berniaga kecilan untuk menampung keluarga.
Gambar 2 - Ibu tunggal ini bernama Wanby Mohamad berumur 57 tahun dan mempunyai 2 orang anak seorang telah berkahwin dan seorang lagi OKU (umur 18 tahun)didalam jagaan beliau. Beliau telah ditinggalkan oleh suami semenjak 18 tahun dan tidak ada apa-apa nafkah hanyalah pekerjaan beliau sebagai housekeeping di Hospital Adventist Penang dan berkerja sambilan di sebuah klinik berdekatan sebagai cleaner untuk menambah pendapatan. Beliau menyewa rumah Rm350 sebulan. Alamat : 462-A Jln Tg Tokong Penang.
Gambar 3 - Ibu tunggal ini bernama Norkiah Noh berumur 37 tahun, mempunyai 3 orang anak antara 15-7 tahun. Suami menhilangkan diri semenjak 1 tahun lalu. Beliau berkerja sebagai housekeeping di sebuah hotel di Penang untuk menampung keperluan anak-anak. Sewa flat Rm350 selain itu keperluan persekolahan anak-anak perlu ditanggung sendiri. Pendapatan bulanan kurang RM1,000. Alamat : D.15.1 Flat Uda Tanjong Tokong PEN.
Ustaz Yusni adalah mudir Sek Ren Islam Bahrul Ulum yang terletak di Permatang Pauh, buat masa ini beliau mengendalikan sekolah tahfiz ini di rumah kedai tiga tingkat disitu dengan menyewa bangunan buat sementara waktu. Beliau telah melancarkan kutipan dana untuk sekolah ini pada bulan lepas bagi tapak sekolah yang baru iaitu terletak di Bukit Minyak Seberang Prai. Bantuan yang dihulurkan adalah untuk keperluan pembangunan sekolah di tapak yang baru. Setakat ini kutipan sebanyak RM100,000.00 telah diperolehi dan kepada sesiapa yang ingin menyumbang sila hubungi 019-2224474
Semasa perjalanan pulang ke Shah Alam pada 4/10/08 dari Penang saya dan keluarga mengambil kesempatan melawat beberapa tempat untuk menghulurkan bantuan kepada mereka golongan yang daif. Antara tempat yang saya dan keluarga singgah ialah Permatang Pauh, Seberang Jaya, Alma Jaya Bukit Mertajam dan Selama Perak. Alhamdulillah kami dapat menyampaikan bantuan kepada mereka semua dengan apa yang kami terima daripada individu-individu dan syarikat yang memberi amanah kepada kami untuk menyalurkan bantuan tersebut kepada mereka yang benar-benar memerlukan. Kepada semua dermawan, saya bagi pihak mereka yang menerima bantuan mengucapkan ribuan terima kasih Jazakallah Khairan Kathiran semoga Allah memberi ganjaran dan keberkatan didalam hidup tuan/puan dengan usaha murni kalian semua. Beberapa gambar telah diambil sepanjang misi tersebut saperti diatas. Saya merayu kepada semua agar dapat menghulurkan bantuan sumbangan sekiranya mampu dan mencukupi dana kutipan insyaAllah saya ingin mebaik pulih rumah ibu tunggal bersama 6 orang anak yatim dan fakir miskin daif di Selama Perak.
Kepada sesiapa yang ingin memberi bantuan berupa zakat , fidyah , atau keperluan lain boleh menghubungi saya saperti tertera diatas. 
Sama-sama lah kita melakukan amal jariah ini dan kepada yang ingin mengikuti misi kebajikan seterusnya saya akan ke Selama Perak pada insyaAllah 25 - 26/10/08 untuk menghulur bantuan kepada penduduk Mukim Ijok Selama Perak yang lagi daif dari gambar diatas ini. Semoga amal dan kehidupan kita diberkati Allah S.W.T.

No comments: